بعد ما حماتي

القائمة الرئيسية

الصفحات

 روحت اخدت مراتي من بيت اهلها بعد ولادتها بشهر ، وحماتي بعتت معاها 16 كيلو لحمة من النضيف. علشان بنتها تتغذى كويس..ولما روحت اشيلهم في الفريزر لقيت ورقة صغيرة متطبقة جوه الكيس مكتوب فيها:​"ماتاخدوش منها ولا تلمسوها إلا بعد أسبوع.. !!!!!!



أنا استغربت جدا بس مهتمتش شيلت الورقة وسمعت الكلام وما جيتش جنب اللحمة

بس أبويا ما هداش له بال، اتسحب في الِمداري وأخد 15 كيلو بحالهم وراح إداهم لأخويا الصغير وقال له...نزل دول عند امك تحت ياض وقلها تطبخلنا حته كويسه منهم.

انا اتفاجأت ومسكت الشنطه من اخويا..

​"يا بابا، اللحمة دي بالذات ما ينفعش حد يلمسها، أم رانيا مأكدة عليا تشديد جامد!"

​أبويا الحاج عبد العزيز مهتمش لكلامي

"أخوك تامر اليومين دول خس النص وبقى جلد على عضم، من شغله في الجبال وانا وامك بقالنا كتير ماكلناش اللحم النضيف ده ..متخافش هخليها تطلعلك نابك انت ومراتك كل ما نطبخ

 وانت اصلا​بيتك مليان خير أهو وكمان سبتلكم كيلو في التلاجه

"هتأكلوا كل ده لوحدكم؟ بطنكم هتستحمل؟"

​"يا بابا الموضوع مش موضوع كتير وقليل دي حاجة مبعوته لصاحبتها مش بتاعتي !" وبعدين انت ماشوفتش الورقة اللي كانت في الكيس؟"

"حماتي قالت سيبوها أسبوع بحاله وماتقربوش منها، أكيد في إنّ وفي سبب كبير!"

​"سبب إيه وبتاع إيه!"

الحاج عبد العزيز برّق لي وقال:

"حماتك دي طول عمرها أبلة موسوسة وبتعمل من الحبة قبة."

"تلاقيها خايفة على حاجتها ومستخسراها، فكتبت الكلمتين دول عشان تخوفكم ..جايبه الهديه وعينها فيها."

"أنا عشت في الدنيا دي فوق الخمسين سنة، وعمري ما سمعت عن حتة لحمة فيها لِغز ولا بتعض!"

​في اللحظة دي، اخويا قال :

" جرى إيه يا أبو حميد؟ ما تبقاش جلده بقى وخلي إيدك فرطة."

كام كيلو لحمة مش هتقوم القيامة يعني

​جوه أوضة النوم، كانت رانيا قاعدة على السرير وبتطبطب على بنتها اللي يادوب لسه مكملة شهر. لما سمعت الدوشة والزيطة بره، فتحت الباب حتة صغيرة وبصت.

​ولما لمحها، عملت لها إشارة بعيني بسرعه: "اقفلي الباب ومالكيش دعوة باللي بيحصل."

​وبصيت لابويا وقولتله

لو نفسك في لحمة، أنا الصبح هانزل بنفسي للمعلم عطوه الجزار وأجيب لك أحسن حتة فليتو طازة."

"بس اللحمة دي حماتي جايباها لرانيا مخصوص عشان "نُفاسها" وعشان تِرد صحتها بعد الولادة، ما ينفعش تتاخد."

​"يا راجل كبر مخك! مراتك ولدت وبقت زي الفل ومكملة شهر وزيادة، نُفاس إيه وصحة إيه اللي هتردها بكل ده؟"

​"بقولك إيه يا أحمد، الكلام اخره هنا."

"لو أخوك ماخدش الشنطة دي ونزل بيها مش هدخلك بيت تاني ولا تعرفني ..هتخسر ابوك علشان كام حتة لحمه ؟

 سبت الشنطه من ايدي وقولت ما باليد حيله واهو ابقى اجيب انا بدالهم لرانيا مع ان تمنهم تقيل عليا في الفتره دي بعد مصاريف الولاده بس اهو احسن ما استحمل غضب ابويا وعقوقه 

بصيت لابويا وقولتله 

تمام يابا خد اللحمه بس شيلها اسبوع حتى تاكلوا منها الست كاتبه كده في الورقه لاحسن تكون فيه حاجه منعرفهاش

ضحك جامد وقال

لما نطلعلك منابك كله بعد اسبوع

ونزل هو واخويا وهما بيتريقوا ومكملوش نص ساعه وكانت ريحة اللحمه ملت البيت بس اللي حصل بعد ما اكلوها ميخطرش على البال وعرفت وقتها ايه سر الورقه !!!!!!!!

خرج أبويا وأخويا باللحمة وهم بيضحكوا، وماعداش نص ساعة إلا وريحتها مالية البيت كله. لكن اللي حصل بعدها كان مرعب ومش مفهوم.  


أول ما قعدوا على السفرة وبدأوا ياكلوا، أبويا حس بحاجة غريبة في طعم اللحمة، كأنها مش مطبوخة عادي. وبعد دقايق، وشه بدأ يتغير، عرق غزير نازل منه، وأخويا تامر مسك بطنه وهو بيصرخ من الألم. أمي جريت عليهم وهي مش فاهمة إيه اللي بيحصل، وأنا واقف متجمد مش قادر أتحرك.  


رانيا خرجت من أوضة النوم وهي مرعوبة، وقالت بصوت عالي: "أنا قلتلكم اللحمة دي مخصوصة للنُفاس، فيها وصفة سرية من أمي، ولازم تستنى أسبوع كامل عشان تتفاعل وتبقى صالحة للأكل!"  


أبويا حاول يتكلم لكنه ماقدرش، وقع على الأرض وهو بيشهق، وأخويا جنبه مش قادر يقف. في اللحظة دي فهمت معنى الورقة اللي كانت في الكيس… اللحمة كانت متتبلة بخليط أعشاب قوي، لازم يتخزن فترة معينة عشان يفقد تأثيره الأولي، ولو اتاكل قبل كده بيعمل تسمم شديد.  


البيت كله اتقلب، أصوات صراخ وبكاء، وأنا مش عارف أتصرف. جريت على التليفون وكلمت الإسعاف، واللحظات دي كانت أطول من أي وقت في حياتي.  


السر اللي كانت حماتي مخبيه في الورقة اتكشف قدامي: اللحمة مش مجرد أكل، دي وصفة قديمة من تراث قريتها، بتتخزن أسبوع كامل عشان تتحول لدواء يقوي الجسم بعد الولادة. لكن لو اتاكلت قبل كده… بتتحول لسم قاتل.  


---


القصة دي تفتح باب للتساؤل: هل كل الوصفات الشعبية آمنة؟ ولا لازم نفهم سرها قبل ما نجربها؟  

هل تحب أكمل لك الجزء التالي عن رد فعل الأطباء لما وصلوا أبوك وأخوك المستشفى، وإزاي اكتشفوا حقيقة الخلطة بالكامل؟

أنت الان في اول موضوع

تعليقات

التنقل السريع